tisdag 15 juni 2010

Osaby och Örtagården

I söndags skrev vi på ett arrendekontrakt som innebär att vi senare i år kommer ta över skötseln och driften av Osaby Säteri, en helt underbar anläggning som både är lik och olik den vi redan har! Den kommer att komplettera vår nuvarande verksamhet perfekt och vi är alldeles uppspelta över allt det nya!

Samma kväll ringde en (mycket driftig) kvinna som hette Annkristin som tydligen skötte Örtagården på Osaby. I avtalet ingår att vi tar hand om den och hon ville gärna att vi skulle komma och prata lite om den. Sagt och gjort, dagen efter infann vi oss i Örtaträdgården, och vilken örtagård...! Mellan 200-250 olika växter fanns där, från början ska där ha funnits närmare 300. 30 olika sorters myntor, det säger väl lite om omfånget...sammanlagt fanns där nio olika land med olika inriktningar, tex. kryddväxter, köksväxter, giftiga växter, läkeväxter...helt otroligt!!!

Det här "lilla" landet innebär förstås en hel del arbete, jag blir kallsvettig av bara tanken på alla växter jag borde kunna redan nu! Dessutom står de i lite oordning i landen nu, så Annkristin önskade att vi kunde organisera upp dem lite. Visst, inga bekymmer! I sommar kommer jag att få hjälpa Annkristin lite i landen så att jag lär mig något åtminstone. Haha...men det kommer att bli hur kul som helst och jag ser fram emot det, verkligen. Vet bara inte hur tiden ska räcka till (det har ni säkert hört innan, det brukar ju lösa sig).

Efter besöket i Örtagården var jag förstås tvungen att åka in till stan och köpa ett anteckningsblock enbart för Osaby och Örtagården. Här ska det planeras, tjoho!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar