onsdag 24 februari 2010

Ludde och politiken



Min jämngamla syssling Ludde och jag tog en fika ihop idag, det händer tyvärr alldeles för sällan. På sätt och vis tror jag att vi är soulmates, vi är båda hopplöst förtjusta i dålig humor och att diskutera ditten och datten lite för länge. Idag blev det Twilight (jag glömde tillägga att vi båda har en rejäl crush för fantasy, Luddes lite längre gången än min) och politik.





Till min stora fascination så liknade Luddes politiska dröm den samhällsform anarkisterna drömmer om! Jag gjorde ett arbete om anarkism (ej att förväxla med anarki) för ett drygt år sen och även om jag är tveksam på att Ludde skulle kalla sig anarkist eller ens påstå att han tillhörd en ism så var likheterna stora. Drömmen om ett mer demokratiskt samhälle, dvs. mindre hierkiska maktpositioner och tveksamheten gentemot "pamparna". Jätteintressant!





Jag har fortfarande inte riktigt släppt anarkismen och drar fortfarande längs med hyllorna på bibblan för att se om det har kommit in någon ny bok. Drömmen skulle vara att hitta en reportagebok från tex. Storbrittanien; en matig bok med intervjuer, matiga skildringar och mycket foto!





Har den inte kommit ut efter att jag tagit studenten får jag väl skriva den själv!

1 kommentar: