torsdag 22 april 2010

När blir mat människohjälp och politik?

För att jag ska orka mina sockerfria dagar måste jag ha små substitut, små ersättningsgrejer för kakorna och godiset. Det har fått bli kiwis, bananer och nu senast pumpakärnor. Kiwisarna slinker ner på mackan och bananen i fil eller som den är. Pumpakärnorna som, dock, är godare rostade häller jag i mig när sockersuget håller på att ta över. Som igår när det serverades tre eller fyra olika kakor till kvällsmat. Åhh, vad lockande men jag lyckades stå emot!

Både frukten och kärnorna är ekologiska (bananerna är fairtrade också) och inhandlade på Coop. De hade även nektariner som inte var ekologiska men från Chile. Då undrar jag; ska man köpa nektariner från Chile så att de (efter jordbävingen) får in pengar eller låta bli eftersom de inte är Fairtademärkta och pengarna kan gå till fel personer?

Vad tror du, vad tycker du? Låter du bli att köpa apelsiner från Israel och rosor från Somalia? Tycker du att mat är politik?

Jag blir lite velig.

1 kommentar: