tisdag 3 mars 2015

Att göra själv

Jag älskar att safta, sylta, torka och frysa! Likt en hamstrande ekorre far jag runt under sommarhalvåret och plockar blommor, bär, frukt och grönsaker. Jag tror att det är en stor anledning till att jag myser varje gång jag öppnar frysen och ser allt vårt fina kött, det känns tryggt att veta att det finns där.



Det här beteendet funkar dock inte i längden om det inte finns någon logik. Vi har inte användning av 20 liter koncentrerad flädersaft eller två liter hallonvinäger, det tar bara plats och skapar irritation varje gång vi får stuva om för att något annat måste in i kyl, frys eller skafferi. Inför den här säsongen har jag därför bestämt mig för att göra en lista på vad vi faktiskt äter under året och skulle ha glädje av.


Om jag får lust att gå loss i köket i sommar, så ska jag lägga energin på följande konserveringar:
Inlagd gurka
Inlagda rödbetor
Jordgubbsylt
Lingonsylt
Blåbärsylt
Ketchup
Torkad banan
Torkade äppelringar
Frysta bär (toppen för desserter sen)

Vi får se om det funkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar