onsdag 4 mars 2015

Vitt & fint

Långt innan dess att vi skulle flytta börja jag samla på mig pryttlar som vi skulle behöva, framför allt i köket. Jag har alltid haft en ganska neutral inställning till färgen blå, men nu fick jag dille på just det. Blåa glas, blå bestick (ja faktiskt - handtagen var i ljusblå plast), tallrikar med blå mönster, blå skålar, blå uppläggningsfat osv. Allt var blått och jag bara älskade det!


Det var en kortvarig kärlek, tyvärr. När vi hade ätit på de blåmönstrade tallrikarna i ungefär ett år så ledsnade jag. Porslinet var tjockt, besticken av plast. Det gick stick i stäv med vad jag egentligen tyckte om, och så började jakten på nytt. Den här gången med ett tydligare fokus på material, hållbarhet och färg - allt skulle vara vitt. Så neutralt det bara gick.

Djup tallrik, liten skål och temugg från Swedish Grace. Ostkupan kommer från Erikshjälpen.

Efter lite om och men så föll valet på en alldeles särskild porslinsserie, Rörstrands Swedish Grace. Så vanlig, så älskad och så bra. Det står alltid högst upp på önskelistan inför jul & nyår, Swedish Grace. Det är dessutom lätt att hitta andrasorteringsexempel, där den minsta av fläckar kan vara orsaken till en stor prissänkning. Vilket är tacksamt, eftersom det är stor prisskillnad mellan mina gamla blåa loppisfynd och dessa kungligheter. Men smakar det så kostar det...

Och nej, helt vitt gick det inte att hålla. Den rosa muggen var en julklapp som jag i vanlig ordning blev alldeles nerkärad i, och nu finns det två i skåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar