måndag 27 oktober 2008

Till Majjas mamma

Hi out there.
Jag tog bort videon med vårt stökiga hus. Nästan precis som jag hade förutspått, var min mamma nära att döda mig, och allt annat som stod i min närhet också för den delen, när turksyster förde videon på tal. Hon sa att hon blev väldigt ledsen när jag visade hela världen vårt stökiga hus och att hon är världens sämsta mamma som inte kan hålla ordning.
Jag blev, och är, också väldigt ledsen.

I vårt hus bor fyra personer och för närvarande nio katter. Till och från har vi en eller två inneboende. Det innebär att vi till och från är sex varelser som är fullt benägna att utföra sysslor som gör huset mindre stökigt.
Alla som äter i det här huset har bidragit till diskhögen.
Alla som går i det här huset har oavsiktligt släpat in grus.
Alla som bor i det här huset är väl medvetna om det.

Min mamma pratar ofta om hur viktigt det är att alla gör något för att bevara husfriden, dvs. renligheten. Både jag och turksystern delar hennes åsikt om att personer som får ta ansvar hemma också kommer kunna ta ansvar någon annanstans, och i många fall tror jag att vi gör så gott vi kan för att bevisa det både hemma och någon annanstans.

Så när min mamma själv tar på sig skulden för vårt stökiga hus och påstår att jag målar ut henne som världens sämsta mamma (som inte kan hålla ordning) så blir jag väldigt ledsen. Det är inte alls vad jag tycker, och så är det inte. För alla er som trodde det, min mamma städar nog mer än de flesta. Problemet är att vi är en väldigt smutsliberal familj i en väldigt smutsrik miljö.

Vad som gör mig ännu mer ledsen är att hon, på 0,1 sekund tog på sig rollen som den typiska mamman. jag är inte feminist, jag accepterar att det finns könsroller osv. Men när min mamma, som beundrar starka kvinnor och själv tillhör den kategorin, stiger in i en så opassande roll blir jag väldigt ledsen. Vi har väl kommit längre än så, längre än till könsroller a la 50tal? Det är för tusan inte hennes livsuppgift att hålla rent i vårt förbaskade hus.

Vårt hus är inte stökigt därför att mamma är en dålig mamma.
Nej...
Det är stökigt därför att vi har bättre för oss än att städa 24/7.

...

1 kommentar: