torsdag 7 januari 2010

Trädgårdsdagbok

Jag har bestämt mig för att skriva en trädgårdsdagbok i år, såhär ser första delen ut:

7 januari
Efter att snön har fallit nästan konstant i ett dygn ligger alltihopa inbäddat i ca 15 cm snö. Mjukt vitt puder som gör att man trots åtskilliga minusgrader blir genomsvett efter en kort promenad. Jag oroar mig för dillen, som boken påstod inte skulle överleva men som jag ändå hoppas kommer göra det. Jag vill så gärna att den ska göra det, mest för att jag ska slippa plocka upp de slemmiga kvarlevorna i vår. Usch.
Har dessutom börjat planera lite för nästa säsong. Några projekt har börjat poppa upp, som att bygga ett trädäck runt det gamla äppleträdet (har faktiskt önskat mig det i födelsedagspresent) och att sätta en syrenhäck mot gårdsplanen. På sätt och vis är det charmigt att vår ”trädgård” är så öppen, å andra sidan är det väldigt frustrerande. Man vet inte var man ska börja!
Ett projekt som vi redan har klubbat är att flytta på kökslandet, lite närmre köket (bra va? Att vi inte tänkte på det från början…). Istället för att ta bort de gamla landen låter vi dem stå kvar och planterar jordgubbar i dem. Jag har även funderat på att använda lavendel som kantväxt, tror att de kan bli fina ihop.
Jag satt och kollade på gamla bukettbilder, i somras blev jag väldigt inspirerad av den underbara boken 59 buketter från min trädgård - och lite till skriven/fotograferad av Denise Grünstein. Nu är det få växter som blommar eller överhuvudtaget växer, men jag ska nog ta med mig en forsythiakvist in ikväll. De små gula blommorna lyser upp ett helt hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar