fredag 27 mars 2009

Frukosttips!

¤
Hi out there.
Veckan har gått fort, en helt normal vecka. Helgen blir ovanligt lugn, ska jobba på en konsert på söndag och as always är Mattin här (Vi är snart inne på vår 22:e månad tsm, det ni!) men annars hände ringet. Jag borde städa på mitt rum och ägna mig lite åt mitt skolarbete i SO:n.

Men nu över till dagens tips!
Jag är en riktig frukostjunkie, dvs jag älskar frukost! Här kommer lite tips på hur man äter miljövänligare:
  • Köp inte färdigskivat bröd, du kan (med största sannolikhet) skiva det själv.
  • Drick juice av koncentrat från små 2dlförpackingar. Släpa inte hem 2litersbravo!
  • Undvik brödrosten.
  • Försök baka ditt eget bröd (Scones är bröd...)
  • Ät havregrynsgröt, närproducerat! Risgrynsgröten har ju åkt en bit...
  • Om du dricker smoothie, försök göra den på färsk frukt. Fryst frukt har "kostat" energi både i din frys och i någon annan frys, ända sen den plockades!
  • Drick FairTrade/ekologiskt kaffe eller te.
  • Ät ekoägg istället för skivad påläggsskinka. Nyttigare!
  • Ät svenska äpplen eller portugiska tomater istället för kiwi och mango, för de har åkt lååångt.
  • Drick/ät närproducerade mejeriprodukter som mjölk och fil.
  • Om du har honung i ditt te, titta noggrant så att det verkligen står att den är svensk. Det ska stå på burken från vilken gård den kommer ifrån, annars är den inte svensk.
  • Ät inte salami, den är full av Eämnen och tillsatser!
  • Grodda egna alfaalfagroddar eller mungbönor, jättenyttiga på mackan.

Så, hoppas det känns bättre att äta frukost nu! Tänk på att en frukost inte behöver vara nyttig, eftersom du (oavsett om du äter ckoladbollar eller knäckebröd) kommer förbränna frukosten under dagen.
Däremot ska du aldrig hoppa över frukost, för då får din kropp en riktigt dålig start, eller snarare ingen start alls.
Nu ska jag snart kila ut i stallet, skriv om ni har fler tips!
Kram

1 kommentar:

  1. Vilken lista! Jag tror att jag ska skriva ut den och sätta på kylskåpet. Många bra tips där!

    SvaraRadera