söndag 8 mars 2009

Snälla skolverket,

lyssna någon gång.
Lyssna på riktigt.
Läs inte tidningen, se inte på tv:n.

För vi får inte plats där.

Det har grott ett frö i mig, ett frö som vuxit och blivit till ett ord. Jag hör ordet hela tiden, inte bara i mig.
Jag hör det i klassrum och korridorer, i matsalen och fritidsgården. Jag hör det på morgonen, hela dagen och natten. På hemsidor och msn, på fester och på stan.

Men jag har länge varit för trött för att skriva det här.
För lite tid. För mycket läxor och prov och arbeten och saker som tydligen är så viktiga. Annars blir man ingen människa.
Hur blev ni människor?
Inte på samma sätt som vi ska bli människor hoppas jag, för i sådana fall kommer det inte finnas särskilt många människor kvar i Sverige om några år.

Snälla skolverket,
sluta skylla på elverna.
Jag är helt säker på att de elever som går i skolan nu är de smartaste eleverna genom tiderna.
Kreativa, ambitiösa och jävligt intilligenta.
Vi är inte terrorister vars högsta önskan är att spreja ner hela skolan och panga alla fönster, inte heller är vi fyllda med ett hormonframkallat hat som förvrider våra tankar.
Vi är fyllda av ett ord.

Sluta påstå att det är vi som saboterar för oss själva, det är ni som utbildar dåliga lärare. Sluta säga att vi inte lär oss något, det är ni som tar fram läromedlet, och lärarna.
Det ni som begränsar.
Ni verkar på allvar tro att enkäter är lösningen på världens alla bekymmer.
På en skala 1-5, hur trötta tror ni att vi är på att fylla i hur bra vi trivs i klassen?

Snälla skolverket,
vi vill bara att ni lyssnar på oss.
Inte på professorer, pedagoger eller experter.
Det är vi som är experterna, hallå, "experterna" har läst sig till det de vet.
Vi har levt oss till det.
Ni undrar varför elever skolkar.
Lyssna på dem.
Ni undrar varför elever får dåliga betyg.
Lyssna på dem.
Ni undrar varför elever får ångest.
Lyssna på mig.

Vi bär på ett ord inom oss, och det skriker i våra öron. Men det har stannat där, tills nu. Fröet som blev ett ord. Som kräver att ta plats, fast vi inte får.
Ordet som inte finns i enkäterna.
Lyssna.

9 kommentarer:

  1. Du har så rätt!
    Fattar inte varför allt ska handla om förstöring av toaletter, när ingen bryr sig om hur man mår.
    Det klassiska citatet från alla lärare är ju: "Jag vet att ni har mycket just nu, men jag ska ändå ge er ett prov!" åhå, tack för den du!

    SvaraRadera
  2. Ja, de vet mycket men verkar aldrig fundera på vad dom vet. Våga säga nej :)

    SvaraRadera
  3. fan trodde jag var inloggad när jag skrev kommentaren. Det var iallafall jag som skrev om e tråkiga engelskalektionerna:p
    Bara så du vet:p

    SvaraRadera
  4. Ohmy god, bästa jag läst på länge! får man kopiera? :D
    du skriver otroligt bra, majja!

    SvaraRadera
  5. Åh, så jävla träffande, det är ju så sanT!!

    SvaraRadera
  6. Skitbra skrivet :)

    SvaraRadera
  7. Tack alla smarta, trötta elever! Tänk på att det är ER de ska lyssna på, så sitt inte bara tysta nu, skrik lite.
    Skriv en lapp, prata med era lärare.
    För det blir ingen ändring av the sound of silence.

    SvaraRadera
  8. Peemmeli på Bdb10 mars 2009 kl. 22:19

    Helt underbart, man borde starta en kampanj som heter "Lyssna"
    Göra Pins och T-shirts och allt 8)

    Keep up the good work, har du skickat texten TILL skolverket förresten?

    SvaraRadera