tisdag 10 mars 2009

Snälla skolverket,

det här är mina ord.
Så döm inte alla fiskar som simmar i samma hav som mig.
För vi är olika.
Men ni har lyckats föra ihop oss. Grattis.
Inte i årskurser eller klasser, för det funkar inget vidare.
Vi har en gemensam nämnare, jag och alla andra elever.
Vi går sönder.

Har ni någon gång klippt i presentpapper? Ni vet, när saxen är slö och det blir hack i pappret?
Så känner vi oss.
Det är inte vi som skär oss.
Det är ni som skär oss, med en slö sax.

Snälla Skolverket,
jag har ett erbjudande.
Lyssna.

Ni kommer få höra andra ord, hårdare ord, svagare ord.
Ord från människor som har tröttnat, som har slutat slåss, som har slutat prata.
För ingen hör slagen.
Människor som inte orkar mer.
Ni kommer höra saker som aldrig stått i tidningen eller visats på tv.

Snälla skolverket,
här kommer några förslag.
sluta godkänna lärare som inte kan prata ren svenska. Inte ens elever med invandrarbakrund förstår vad de säger.
Kvalitetstesta lärarna var femte år. De har bästföredatum.
Inse att för stora klasser innebär kaos, och att en klass med fler än 20 elever är stor.
Bränn alla kopieringsmaskiner, let them burn in hell för vi hatar stenciler (och enkäter).
Visa lärarna tekniska apparater, såsom dvd, Internet och batteriladdare.
Låt lärarna lära sig att kommunicera med varandra.
Och med elever.

Förbjud läxor, eller jobbar ni oxå övertid varje dag, varje vecka, som komplement?
Utbilda syokonsulenter värda titeln konsulent.
Uppskatta era lärare, de sliter som djur.
Iallafall några av dem.
Sluta utbilda lärare som saknar auktoritet, intresse och empati.
Gör webb-baserade läromedel, böckerna går sönder.
Sätt övervakningskameror i korridorerna, vi är oxå trötta på klotter.
Skyll inte på eleverna.
Sluta med enkäterna.



Snälla skolverket,
det här är mina ord.
Men.
Jag har hört dem förut.
I klassrum och korridorer, i matsalen och fritidsgården. Jag har hört dem på morgonen, hela dagen och natten. På hemsidor och msn, på fester och på stan.

Slipa saxen och kom till oss.
Kom till klassrummen och korridorerna.
Hör ordet.
Lyssna.

5 kommentarer:

  1. asså seriöst Majja!! Fattar du hur grym du är!!!
    Du har så jävla rätt!!!

    Du borde fan skicka in dina inlägg + kommentarerna till skolverket elr nåt!!!!

    SvaraRadera
  2. bra! bra! bra! BRA!

    SvaraRadera
  3. Ja, skicka det till skolverket! Vi kan fan inte ha det såhär.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta med mig dig när jag börjar jobba igen efter föräldraledigheten så kan du få berätta för lärarna på skolan där jag jobbar också..
    Ibland är det så att man har massor av idéer, men ingen att genomföra dem tillsammans med. Lärare kan vara ett riktigt segt släkte, men tro mig, alla jag känner bryr sig om eleverna och gör så gott de kan. Även om det inte alltid är så nytänkande!

    SvaraRadera
  5. Du kan verkligen skriva du :)

    SvaraRadera