torsdag 15 oktober 2009

Vända, eller inte vända?

Igår lyssnade jag på ett gammalt VetandetsVärld från Sr som handlade om plogen. Låter kanske inte alltför upphetsande (jag blev själv förvånad över att jag hade laddat ner det) men oj så intressant det faktiskt var!

I det yttersta jordlagret finns naturligt 3-4% kol bundet. När bönder plöjer upp den odlade marken (som täcker ungefär 15% av vår totala markareal) så frigörs mycket av den här kolen och blir till: koldioxid. Att låta bli att ploga har alltså miljömässigt en stor fördel. Andra fördelar med att skrota plogen var bla bättre grogrund för plantorna, bättre jordmiljö och lättare för vatten att tränga sig ner. Man hade genomfört stora forskningsprojekt både i latinamerika, afrika och asien med goda resultat!

Och nu undrar ni kanske varför jag pladdrar på om det här...

Men jag står i startgroparna för att göra iordning mitt trädgårdsland och har bestämt mig för att inte höstgräva. Inte det minsta! Jorden ska få ligga lika orörd som den har gjort hela tiden ocdh så får vi se om där växer något i vår :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar