måndag 26 december 2011

Här kommer lite verklighet

i form utav jobb! För trots att vår högsäsong är över på Osaby Säteri och inte drar igång igen förrän i april/maj så snurrar tankarna i huvudet hela tiden. Desto längre tid man har på sig att planera desto bättre, tycker åtminstone jag. Just nu gottar jag mig i att surfa runt och tjuvkika på ställen med verksamhet som liknar vår egen, dels som inspiration för vad vi kan hitta på men också (framför allt för mig!) inspiration till hemsida och marknadsföring. Så kul det är! Att via vackra foton och texter få glida in i den ena salongen efter den andra, bevittna lyckliga bröllop och avnjuta magnifika julbord många långa mil härifrån. Man blir lätt hemmablind och ser inte allt det vackra som besökare ser på vårt säteri, jag antar att det blir likadant för alla i branschen så småningom. Då behöver man sådana hära ögonöppnare!

Många satsar på en hemsida som är pampig, åh så fint det är! Ofta är dessa slott och herrgårdar väldigt pampiga, så det är absolut det man ska lyfta fram. Sundbyholms slotts hemsida imponerar inte på det sättet, plus att det är för mycket text för min smak. Det låter kanske konstigt, ofta man vill man ju ha så mycket information som möjligt, men ibland blir ögon trötta av alla bokstäver. Rånäs slott lyckas bra med deras texter och bilder, men designen i övrigt lämnar utrymme för önskemål. Ta bort det stela som påminner om Windows 98, in med lite mjuka former och snirliga bokstäver. Det är ett slott, inte en revisionsfirma.

Tjolöholms slott (vilket namn!) har en jättefin animation som förstasida nu vid julborden, men den sida man kommer till sen är förskräcklig! Påminnelse till alla hemsidegörare: känsla går före information och att försöka proppa in så mycket som möjligt på ett och samma ställe ger ingen bra feeling. Usch. Taxinge slott behöver också jobba med känslan, men det är snarare designen på text och bildstorleken. Kom ihåg, känsla.

Wanås (som min fina vän Frida har besökt flera gånger) har en helt annan profil än vad vi har, men deras verksamhet är otroligt inspirerande och det kommer faktiskt hända något liknande här nästa sommar om allt går vägen...

Mina tre favoriter är faktiskt Thorskogs slott, Toftaholm herrgård och en av våra största konkurrenter; Teleborgs slott. Vackra bildspel, fin bakgrund, lagom med text och en inte allt för lång menyrad. Mumsmums för ögat. Vår egen känns ganska platt och tråkig när man sett de här konstverken, men det kommer sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar