tisdag 8 mars 2016

Du har redan ett nätverk – att få upp ögonen för det

Som nystartad företagare så får man väldigt ofta tipset att nätverka, men det är något som får många människor att rysa av obehag. Nätverkande förknippas med tillställningar där man förväntas mingla runt och småprata med helt okända människor, och gärna presentera sitt företag på ett kort och koncist sätt (begreppet "hisspresentation" förekommer ofta i de här sammanhangen). Superläskigt. Men tänk på att när du startar ditt företag har du faktiskt redan ett nätverk!

Alla som du känner och som känner igen dig när de möter dig, de är dina kontakter. Det är ganska många. Dina föräldrar, morföräldrar, syskon, kusiner, sysslingar, gamla skolkamrater, grannar, fd grannar, arbetskamrater, barnens kompisars föräldrar, din frisör och så vidare i nästan all oändlighet. Men har du lika bra kontakt med alla, och vet alla var du arbetar med?

Ett enkelt sätt att hålla bra kontakt med sina kontakter är sociala medier (hur sjutton lyckades man förr?). Facebook och Instagram är toppen, för de är helt enkelt vanligast. Som en virtuell fikarast med alla man känner!  Till att börja med, våga skicka vänförfrågningar. Många människor vågar inte skicka vänförfrågningar, men å andra sidan blir man superglad när man får en. Sitt inte och fundera på vilka av de föreslagna vännerna som är tänkbara kunder, för det funkar inte riktigt så. De kanske aldrig kommer att köpa dina produkter eller tjänster, men däremot kanske någon av deras kontakter kommer att göra det. Låter det krångligt? Här är två verkliga exempel (namnen är påhittade men historierna verkliga):


  • Rania är mamma till Mira som hade sin ponny inackorderad på mina föräldrars gård fram till 2011. Vi är vänner på Facebook, och stöter på varandra ibland i affären. Hon skulle ha en liten sammankomst med sina kollegor hemma, och hade via min Facebook sett att UF-företagaren som jag är rådgivare åt säljer ett slags tilltugg. Så hon frågade mig ifall de var bra, jag sa ja, och det blev affär. På så sätt var jag en bra kontakt för min UF-företagare fast jag inte köpte något själv.

  • Sara är min mammas bästa vän från skoltiden (70tal/80tal). Vi är vänner på Facebook, men ses sällan i verkliga livet. Inför hennes mammas begravning hörde hon av sig till mig eftersom hon sett att jag rekommenderade en florist. Jag intygade att hon var duktig på sitt jobb, och det blev affär. På så sätt var jag en bra kontakt för den här floristen fast jag inte köpte något själv.

Ska man då använda sin privata Facebook eller Instagram som en reklampelare för sitt företag? Eller för andras? Nej, det ska man inte. Dina Facebookvänner kommer att tröttna om du bara delar företagsinlägg. Däremot är det ju så att oavsett sammanhang, så är man som egenföretagare alltid ansiktet utåt för sin verksamhet. Jag kan tycka att en bra och tydlig profilbild, ett vårdat språk och kanske inte allt för mycket gnäll är en bra bas. Vill man ta det steget längre utan att behöva dela för mycket av sitt privatliv, så är det en god idé att ta sig tid att gilla och kommentera andras inlägg, kanske dela artiklar som man tycker är tänkvärda eller fotografier som man tycker är fina. Och såklart – att då och då dela inlägg från sin företagssida. För det är bra att göra det ibland!

Summa summarum: du behöver inte springa på stela mingelpartys om du inte vill, du har faktiskt ett nätverk ändå. Få upp ögonen för det, se bara till att vårda det, så har du kommit en bra bit på vägen. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar