måndag 7 september 2009

Insändare

Vi har som uppgift på svenskan att skriva en insändare och få feedback på den, jag skrev om kärnkraft och tänkte delge er mina åsikter om ett så omdebatterat ämne.

Gamla fria Kärnkraftsland
Jag tycker att alla kärnkraftverk ska läggas ner, omedelbart.
Att de fortfarande finns kvar och dessutom kommer byggas ut, är ett tecken på att någon i regeringen inte riktigt fattat galoppen. Kärnkraft är farligt, dyrt och kortsiktigt.
Bara det faktum att det utvinns ur uran, och uran inte är en outsinlig källa, tyder på att någon högt uppsatt inte har koll på sina biologiläxor.
Vilket de ska ha.

Om svenska regeringen gjort som de skulle efter kärnkraftsomröstningen och satsat på forskning om förnybara energikällor, hade vi kunnat avveckla dem nu istället för att lägga miljarder skattepengar på att bygga slutförvaring åt allt radioaktivt avfall. Miljarder som hade kunnat investerats i vindkraftverk, solceller och biogasframställning.

Omröstningen 1980 var demokratisk och utfördes av folket, varför var det då regeringen som hävde det beslutet? Det är folkets pengar som ska investeras, och det om något borde vara ett skäl till att folk ska få gå till valurnorna.
Inte bara politikerna.

Jag tycker att regeringen sviker svenska folket och resten av världen genom att fortsätta med kärnkraften, särskilt nu när debatten om miljön och klimathotet är så het.
Sverige borde, med sin stadiga ekonomi och inrikespolitik, vara ett föredöme för andra länder och inte ännu en misslyckad satsning.
Ett kärnkraftsland.

Alla som läser (jag vet att ni är minst 10 stycken, så gör mig inte besviken) ge feedback! Man måste inte vara grymt insatt, huvudsaken är att man tycker något. Feedback!

3 kommentarer:

  1. Du har rätt...som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Det är en bra insändare och jag håller med om din ståndpunkt. För att göra den ännu bättre skulle du kunna vara mer tydlig med vilka argument kärnkraftsföresråkarna använder sig av och varför du inte anser deras argument vara hållbara. Det ger ett mer påläst intryck.

    SvaraRadera
  3. Vegomamman: Smart, det ska jag!

    SvaraRadera