måndag 7 september 2009

Motivation är A och O

Min mamma köpte en bok som handlade om träning och motivation, och i den hittade jag något jag verkligen gillade!
Man skulle göra fyra kategorier, 1. Jag vill och jag gör, 2.Jag vill men jag gör inte, 3. Jag vill inte men jag gör och 4. Jag vill inte och jag gör inte.
På så sätt får man en bättre överblick på sitt liv.

Klicka på bilden för att göra den större.

Det är särskilt bra om man inte är riktigt nöjd och känner att man behöver en förändring. Jag tolkade övningen som ett exempel på att man ska göra det man vill (Man är det man gör och man ska kunna vara nöjd/stolt över det), en princip som jag lever efter. Därför blev mina listor rätt bra och balanserade.

En del saker är inte fysiskt genomförbara (det är tex. jättesvårt för mig att bo ihop med min pojkvän när vi pluggar så långt ifrån varandra) medan andra (tex. godisätandet) går att förändra.

Samtidigt måste man lära sig att sluta fred även med de sidor av livet som man inte trivs med, de är en del av en själv. Tex. godisätandet.

Om tre veckor ska jag göra en ny "karta", vi får se hur mycket den har ändrat sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar