torsdag 31 december 2015

Jag dansar alltid nykter

Ikväll är det nyårsafton och jag är nykter - det har jag varit varje kväll i snart 23 år. Det vill säga, i hela mitt liv. Jag har aldrig tagit en öl, druckit ett glas vin eller svept en snaps. Jag är helnykterist. Varje skolavslutning, varje födelsedag, varje midsommar, kräftskiva och nyår, är jag spik nykter.

Det är kontroversiellt att frivilligt välja nykterhet. Att man avstår alkohol på grund av sjukdom, graviditet eller helt enkelt för att man ska köra hem, det är helt förståeligt och inte konstigt alls. Att däremot välja att vara nykter helt utan anledning, det skapar uppmärksamhet och en del tycker nästan att det är på gränsen till oförskämt. Att jag med mitt val att avstå alkohol ser ner på de som väljer att dricka alkohol. Som om de vore sämre människor. Varför i hela fridens namn är jag nykter?


Nyktert midsommarfirande - nemas problemas. Man kan dansa och leka lekar!

Jag har ingen specifik händelse att grunda mitt val på, inget traumatiskt barndomsminne som etsat sig fast i det undermedvetna. Det är inte heller ett politiskt eller ideologiskt ställningstagande. Förutom en lektion i argumentation på gymnasiet har jag aldrig debatterat alkohol och nykterhet. Jag har en ganska liberal syn på människors förmåga att själva ta beslut om hur de vill leva sina liv. Mitt liv, mitt ansvar.

Nykter student - går hur bra som helst! Alla är glada.

Om jag ändå ska försöka härleda nykterhetsbeslutet till något, så har det nog ändå lite med den där sista meningen att göra. Mitt liv, mitt ansvar. Utan att vilja propagera alltför hårt så vill jag ändå påstå att alkoholkonsumtion, stor eller liten, kan få stora konsekvenser för både den som har druckit och de som finns runtomkring. Det här vet alla om och jag tänker inte rabbla några dystra siffror om rattfylla, våld i hemmet och idiotiska fylleidéer som gått käpprätt åt helvete. Jag vet att ni vet.


Nykter bröllopsfest - finfint! Ingen gjorde bort sig, alla hade roligt.

Så, till den avgörande biten - är mitt liv tråkigt? Kan jag verkligen släppa loss? Absolut! Jag behöver inte kompensera något bristande självförtroende med alkoholens gränsupplösande inverkan. Jag kan sjunga, leka lekar och dansa - spik nykter! Jag kan till och med intyga att en fest med helt nyktra deltagare, är precis lika rolig som en fest med onyktra deltagare. Finns det inga nackdelar alls? Jo, det är ofta så att är man bortbjuden så har vin och öl valts med omsorg, medan det alkoholfria alternativet bruka sträcka över ett spann från Coca Cola till Ramlösa. Inte alltid så upphetsande.

Ska du bjuda på nyårsfest ikväll och misstänker att åtminstone en i gänget kommer att vilja dricka något alkoholfritt? Skit i Pommac och alkoholfritt vin, välj istället det här alkoholfria bubblet (eller det här med jordgubbssmak, åh så god), den här alkoholfria ölen, den här cidern eller den här drycken som jag inte riktigt vet vad jag ska kalla den, men som är så otroligt god till kött. Alla finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Nyår när det är som bäst - helt nykter! 
Ta det lugnt med raketerna och spriten, det blir ett nytt år ändå. Gott nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar