måndag 28 december 2015

Skogsröj

Helgen mellan jul och nyår vigdes åt att röja i skogen. Vi är verkligen två novisar när det kommer till skog, men även ett otränat öga känner igen en rotvälta och förstår vad det innebär. Andra natten som vi sov i nya huset drog stormen Gorm in över Småland, och därefter har några oväder till passerat och dragit med sig lite träd. Fler än vi trodde faktiskt, men egentligen inte oväntat. Den förra ägaren hade sparat det här lilla partiet frösådda granar & tallar just för att skydda den yngre skogen bakom, och nu hade de gjort sitt jobb.



Många rotvältor var det, och de låg huller om buller. Egentligen kan både jag och Mattin köra med motorsåg, men jag vågade aldrig göra slutprovet under min kurs för ungefär 4 år sedan så han är den enda av oss som har körkort. Töntigt såklart, men jag tycker att det är lite läskigt och att vara rädd när man jobbar med maskiner och tunga ting (som träd ändå är) är en ganska farlig kombination. Så jag håller mig ifrån den biten. Å andra sidan är det alltid bra med en hantlangare som kan hämta brytjärn, fila kedjan och ordna med fika. Min roll alltså.



Min pappa var med oss i skogen. Han har mycket mer erfarenhet än vi vad vi har, en enorm kunskapskälla. Sedan löser han kanske inte alltid saker "enligt boken" men det brukar gå bra ändå. Det är sällan träden beter sig "enligt boken" heller. Dessutom är vi evigt tacksamma för att vi får låna hans maskiner, som verkligen underlättar grovgörat.



Vi har lite kvar, men det värsta är undanröjt. Som synes på bilden ovan så ska det mesta sågas och bli virke! Vi har en egen såg på gården, men den behöver lite kärlek & omtanke innan den är igång och därför sågar vi hemma hos mina föräldrar. En del ved blir det också, och förmodligen ett praktfullt valborgsbål av allt ris som ligger kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar