onsdag 10 november 2010

Att jobba med målbildning

Något som jag har varit ganska dålig på är målbildning, dvs att sätta upp mål för det man gör. Egentligen är det är superbra knep för att känna sig sporrad och orka hela vägen, särskilt om slutmålet ligger långt fram i tiden. Att dela upp det i delmål, så att varje avslutad etapp blir en liten vinst, gör att man inte tappar stinget man känner den första tiden.

För det är ju ofta så när man drar igång något nytt, att man känner sig full av energi och ambitioner den första tiden men sedan dalar allt. Det kanske går lite fel, man kanske inte har tid eller så var det inte så kul som man trodde. Om man då lyfter huvudet och ser sitt mål flera år framför sig kan det vara svårt att orka. Här krävs delmål!

Jag tycker att en trevlig bieffekt av målbildningen är att man börjar fundera på varför man gör något, och vilket värde det har. Att jag ska ha städat mitt rum tills ikväll är ett mål, men finns det någon mer anledning än att man vill att det ska vara rent? Kan man göra om det från ett slutmål till ett delmål, och i så fall, vad har jag som slutmål? Börjar man tänka på sätter man mer värde på de saker man gör och kan lättare sålla bort "onödiga" göromål!

Mina delmål för veckan (och ev. slutmål inom parentes):
  • Göra klart mattehäftet ikväll (få Vg i matte b)
  • Förbereda lite material till mitt o Sophias projekt (hemligt än så länge!)
  • Göra klart reading journal (få minst vg i engelska a)
Använder du dig av mål? Om inte, skulle du vilja det? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar