söndag 21 mars 2010

Linda Skugge

Jag minns när jag läste Linda Skugges textsamling Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad i femte eller sjätte klass. Jag kan bara anta såhär i efterhand att det egentligen var det häftiga omslaget som lockade mig eftersom jag inte hade den blekaste aning om vem Skugge var. Det blev dock början på en lååång bekantskap.

Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad är en feministisk bok vilket aldrig rörde mig och jag har aldrig varit särskilt feministisk (inte att blanda ihop med feminim) heller, men Skugges sätt att skriva, hennes raka formuleringar och framspottade åsikter har fortfarande en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Jag tänker gärna på henne när jag skriver.

Hon skrev ett debattinlägg om ungdomar och ekonomi på Aftonbladet, läs gärna det här. Skugge sätter som vanligt en pil mitt i darttavlan.
Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar