onsdag 24 februari 2016

Nötter i maskinen


Det här är lite knäppt, jag vet, men för några veckor sedan beställde jag hem tvättnötter. Det är nötter som man lägger i tvättmaskinen, istället för att använda tvättmedel. Visst låter det flummigt? Maken var klart skeptisk, det är han som för det mesta bossar över tvätten. Först trodde han att jag skojade, men tack och lov låg det en liten lapp med instruktioner i påsen som han läste flera gånger om. Sen testades det.

Det funkar! Med förbehåll för de allra värsta fläckarna, särskilt på ljusa tyger, men på vanlig tvätt funkar de alldeles utmärkt. Fläckar och grådassighet försvinner, och dålig doft också. Knäppt och nästan lite magiskt, att de där små stenhårda nötterna kan få tvätten ren bara genom att rulla runt där inne i maskinen. Superenkelt är det också, man bara lägger 5-8 nötter i en tvättpåse tillsammans med tvätten och kör sitt vanliga program. Sedan får de ligga och så använder man dem igen, varje nöt kan användas ungefär sju gånger. Jag beställde mina samtidigt som jag beställde såpan från Västerbottensåpa, ett startkit med nötter kostar 119 kr. Alltså ingen jättesumma om man skulle misslyckas. Testa du också! När de är färdiganvända kan man slänga dem i komposten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar