måndag 8 februari 2016

Såpan norrifrån



För några veckor sedan visade mamma mig Västerbottensåpa, en såpa som framställs av återvunnet matfett från restauranger. Eftersom min man arbetar med den typen av "avfall" så vet jag att det kan bli en hel del sådant, och att det i vanliga fall hämtas och körs till deponi. Här blir det istället en helt ny, miljösmart produkt. Häftigt koncept! Dessutom fanns den i koncentrerad form, istället för i flytande som de flesta andra såpor. Det innebär att den tar mindre plats vid transporter, vilket är skonsamt för miljön. Jag blev upp över öronen förälskad i idéen och beställde hem en burk på en gång!

 

Första testet av den nya såpan blev vår gärdsgård, som var i stort behov av lite skurning. Den var full av lav och mossa som sakta men säkert bröt ner de fina störarna.

 

Såpan var riktigt kul att jobba med! Först hade jag lite problem med att få den att lösa sig i vattnet, men det har nog att göra med att man är van vid att tex Grumme och Yes löser sig med en gång och bubblar som bara den. Efter lite idogt vispande med skurborsten så löste den sig fint. Jag valde varianten med enträdoft - åh så gott det luktade!

 

Summa summarum: gärdsgården blev kanonfin och vi har hittat en städprodukt som nog alltid kommer att finnas i vårt städskåp. Miljösmart, platssparande och funkar minst lika bra som de man brukar köpa i mataffären. Du hittar Västerbottensåpan här.

1 kommentar: