söndag 3 januari 2016

Franz!

Det här är Franz som förhoppningsvis ska bo hos oss framöver!


Franz kom till mina föräldrar i Rinkaby för en sisådär fem-sex år sedan. Han var en i raden av alla katter som släpps av längs en landsväg när ägarna har tröttnat...många av de katterna blir väldigt skygga och förvildade, men Franz var och är den keligaste katt man kan tänka sig! Mina föräldrar älskar honom, men dessvärre hade han redan från början problem med de andra katterna i hushållet. Han beter sig lite annorlunda jämfört med andra katter, förmodligen är han uppvuxen med hund. Det har blivit mycket problem med slagsmål och svårigheter för Franz att komma in för att äta och vila, mina föräldrar har fått "vakta" honom så att han får vara i fred. 

Därför har Franz nu flyttat in hos oss. Vi pratade redan innan flytten om att vi ville skaffa katt, men att vi inte ville ha kattungar utan hellre en vuxen katt som kan ta hand om sig själv. Ett lyckligt sammanträffande att det i vår närhet fanns just en sådan katt som behövde komma till ett nytt hem! 

Nu hoppas vi att det ska fungera bättre hos oss. Här finns inga andra katter som jagar bort honom, och första dygnet har gått hur bra som helst. Återstår att se om han kan tänka sig en veckas inomhusvistelse (vi vill inte släppa ut honom förrän han känner sig riktigt hemma) och om min pälsallergi håller sig i schack...jag har laddat upp med allergitabletter och kortisonkräm, men förhoppningen är såklart att slippa både det ena och det andra om/när kroppen har vant sig vid denna lurviga lilla herre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar