söndag 26 juli 2009

Korrö-en festival med växtvärk

Min kära vän Tilda sa till mig att om jag tyckte Hultsfred var bäst, hade jag inte sett alltför många festivaler. Sant.
Så Korrö blev nästa på listan.

Tyvärr har Korrö inte imponerat på mig. Med rykte om sig att vara Sveriges största folkmusikfestival med 5000-7000 besökare varje år varav dessa kommer från flera håll i Europa (FRankrike, Holland, Danmark mm) är vissa brister rätt påtagliga, särskilt i planeringen och utförandet. Korrö värnar om sin närhet och intimitet, vilket är jätteviktigt. Stämningen är väldigt fin, mysig och trevlig.
Tyvärr är världen full av människor, så även Korröfestivalen.

Antalet besökare växer, och då också kraven på arrangörerna. Inte minst från de internationella besökarna, vars språkkunskaper ibland är ganska begränsade. De funktionärer som jobbar på festivalen är inte längre släkt med varann, vilket också kan skapa stora bekymmer. Det krävs tydligare regler, och mycket mer planering. Kanske saknar Korröfestivalen detta eftersom de inte är alls lika vinstintresserade som andra, trots sina 25 år på nacken.

Så om jag fick ge arrangörerna några goda råd skulle det bli följande:
¤Sätt er och planera NU, medan ni har årets festival i färskt minne.
¤Utöka "marknadsområdet".
¤Bygg ut minst en av scenerna/dansgolven, och placera inga större band på logen pga. total platsbrist.
¤Gör tydliga telefonlistor till alla som har med festivalen att göra (Funktionärer, arrangörer, eltekniker, samarbetspartners osv)
¤Hyr in kortavläsare till åtminstone inträdet (och helst informationen också)
¤Skylta tydligt till inträdet och informationen.
¤Lägg in en karta i programmet, där hela festivalområdet OCH camping/parkering finns med.
¤Gör upp tydliga regler, som ska delas ut till alla som jobbar.

Trots alla hårda ord tyckte jag om Korrö. Inte så pass mycket att jag kommer åka dit för att jobba igen, men kanske som besökare. Kanske.

Tills dess måste Korrö ha växt i sitt rykte, en gemytlig stämning är inte en bra anledning att arrangera något oproffsigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar