måndag 20 juli 2009

Makrill på mackan månne?

Godmorgon!
Har precis suttit och smaskat i mig en lingongrova med makrill i tomatsås på, gud vad gott det är! Sådan lyx ägnar jag mig bara på lediga dagar, tex. sommarlov. För dessvärre kan man få en ganska otrevlig fisklukt i munnen hela dagen, inge vidare om man ska befinna sig i en skolbyggnad mellan åtta och tre.
Men vad gott det är!

Tyvärr tillhör makrillen de arter som förvisso inte är helt rödlistade, men likväl bör man inte äta dem för ofta. Hmm, vad är för ofta? Är i mitt fall, en gång i månaden, för mycket?

Jadu, kanske. Och kanske är inte just min makrill den bästa, med tanke på att den kommer från lågprisvarumärket Eldorado. Suck, vågar inte ens tänka på var den kan vara fiskad...


Vad tycker ni, hur ofta är för ofta?

Information och bild hämtad från Konsumentverkets hemsida.

2 kommentarer:

  1. Jadu, hur ofta ofta är vet jag inte heller riktigt. Jag gör som du, äter max en gång i månaden. I övrigt har jag helt slutat med torsk och äter istället sej, Hoki eller vad de nu heter.
    Lax äter jag också ibland, även den max en gång i månaden, men jag kanske sak bli mer noga med att kolla vad det är för lax jag köper.
    Tack för att du påminde mig!
    Kommer nog att kika in här fler gånger, för du och jag är inne på lite samma tema på bloggen tycker jag det känns som - miljö.

    SvaraRadera
  2. Du är varmt välkommen tillbaka! Vi äter mer sill och strömming nu än innan, och hokifileer. Funkar jättebra med panering!

    SvaraRadera