onsdag 4 november 2009

Att vaccinera sig eller inte vaccinera sig, det är frågan...

Det tjatas enormt om den här fruktade svininfluensan. Folk ska vaccinera sig, de ska inte, de ska bla bla bla.

Att vi drabbas av sjukdomar, även så smittsamma och dödliga som svininfluensan är helt naturligt och ingår i evolutionen. Till skillnad från klimatförändringar och koldioxidutsläpp...

Tanken på att vi överhuvudtaget fortfarande ingår i evolutionen är förvånande, vi som trodde att vi kommit undan!

Så än en gång har vi chansen att hoppa av, ta ett break och slippa en humanitär katastrof. Hur många ser det så? Hur många går utanför sitt egos uppfattningar om farligt och ofarligt när de tar sitt beslut?

Jag tänker vaccinera mig. Inte för mig, utan för dem som kan drabbas värre än mig. För att världen just nu inte står pall för en ekonomisk krasch till, det gynnar varken mitt ego eller miljön.

Han råder alla att vaccinera sig oavsett om man tillhör riskgrupper eller ej.

Hur tänker du om influensan och vaccinet? Ska du vaccinera dig? Varför? Varför inte?

3 kommentarer:

  1. SV: Det var ju konstigt, men här är den i alla fall; skelleftea.kp@djurensratt.se

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att vaccinera mig, mest för att hindra smittspridningen. Min minsta får ju inte ta vaccinet (ännu) och jag vill inte dra hem nån smitta till henne. Vet inte riktigt vad jag ska tänka, var väldigt cool i början när det var värsta paniken, men nu känner jag mig lite orolig.

    SvaraRadera
  3. jag tycker det där är väldigt svårt. jag vill inte vaccinera mig eftersom det är ägg i sprutorna, samt att jag tycker det känns lite löjligt. vi har det ändå relativt bra här och sen kommer denna sjuka och alla går i taket. i andra delar av världen kämpas det med så mycket andra sjukdomar, delar där man inte har råd att lägga ner miljoner få att ta fram vaccin. det är så jag känner.
    men å andra sidan så tänkte jag, som du, att det finns ju faktiskt de som kan drabbas illa av detta. och jag vill att folk ska bli riktigt sjuka pga mig och min tjurighet. men ändå känner jag mig inte riktigt 100 på att jag vill vaccinera mig.
    jag tycker det är skitsvårt. :(

    SvaraRadera