måndag 16 november 2009

Klimatting ett: fredag

Plats: AF-Borgen

Dagen började med incheckning och lite förvirring, alla fick sina namnbrickor och små ”goodiebags”( för farmor och farfar: det är små presentpåsar) med lite papper och en jättefin vattenflaska. Simon anlände också!


Namnbricka!

Först på dagordningen stod information om Lunds Ungdomsting och därefter ett av deras årliga Storting. I vanliga fall är Ungdomstinget uppdelat i olika intressegrupper som sport, kultur och skola, men nu var alltså alla där. Vi som var där för Klimattingets räkning fick vara åskådare.
Såhär tyckte jag: Först tråkigt, men i efterhand tycker jag att det var jätteintressant! Häftigt att se att det verkligen funkar och att de tar det på så stort allvar, de verkar dessutom ha et stort förtroende hos de vuxna som finns runt om. Det här ska vi självklart ha i Växjö också!

Här är jag lite osäker på ordningen, men jag tror att efter lunchen var det dags att inviga Klimattinget. Olika sponsorer höll tal och berättade om sina projekt. Sven Heijbel höll en föreläsning om socialt entreprenörskap.
Såhär tyckte jag: Lite drygt med sponsorernas avsnitt, ibland mycket svåra ord (bla. Från det företaget som jobbade med partikelfysik…). Svens föreläsning var otroligt peppande och var en av de bästa under hela helgen! Hans idéer och engagemang smittade av sig på hela publiken, en riktigt bra början helt enkelt!

Vi blev indelade i tre olika grupper beroende på vad vi valt. Jag och Simon var i grupp 1, COP Acting Globally (För farmor och farfar: Acting Globally betyder Agera globalt). Vi lyssnade på en kille som berättade om hur ett COPmöte går till.
Såhär tyckte jag: Drygt, men lärorikt. Han använde många svåra ord, men jaja, budskapet gick fram!

Vi åt gemensam middag och såg på en teater som handlade om miljöhotet. Därefter var det paneldebatt ledd av ”komikern” Peter Wahlbeck. Den blev lite försenad och jag var jättetrött, så jag gick ungefär mitt i. behövde vila mitt trötta huvud!
Såhär tyckte jag: Maten var jättegod, teatern var kul men jag var sååå trött och hade svårt att hänga med. I vilket fall, paneldebatten spårade ur totalt eftersom ”komikern” Peter Wahlbeck ar usel! Han pratade oavbrutet i micken istället för att ge den till panelen eller de som hade frågor i publiken, när det väl kom upp en fråga så hånade han förslaget och hans engelska var usel. Det hela var jättepinsamt och jag tyckte synd om arrangörerna. Han var allt anat än rolig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar