måndag 16 november 2009

Klimatting ett: lördag

Plats: Gymnasieskolan Spyken

Först av allt var det samling för alla i aulan, Åsa Knaggård höll en föreläsning som förklarade varför det kan tyckas att politiker har så svårt att enas och fatta beslut. Hon pratade bland annat om vilka aspekter de tog hänsyn till.
Såhär tyckte jag: Jätteintressant, Åsa var saklig och hade en mycket bra powerpoint! Det kändes att hennes förklaringar behövdes.


Efter det delades vi in i de olika spåren och vi lyssnade på Oleg Izyumenko som berättade om sitt arbete och vad han tycker är viktigt inför COP15. Han pratade om hur viktiga vi var för mötet, det är trots allt vi som lever 2050 och inte de sextioåringar som sitter och bestämmer just nu.
Såhär tyckte jag: Oleg är fantastisk, jag blev peppad till hundra procent. Underbart med en (vuxen) människa som står på de ungas sida! Dessutom var hans resonemang kristallklara.

Efter Olegs besök hade vi rollspel, vilket antagligen låter väldigt mysko och flummigt i öron, men det var gravallvarligt! Vi blev indelade i små grupper om två eller tre personer och blev tilldelade varsitt påhittat land som vi skulle representera på ett ”COPmöte”. Vi gick igenom hela mötesagendan, från början till slut. Konstigt nog fick vi inte fram någon överrenskommelse… det intressanta var att vi efteråt fick veta vilka verkliga länder vi hade figurerat för, det gav en jättetydlig bild av hur olika länderna tänker och fungerar!
Såhär tyckte jag: Tack gode gud för att duktiga, smarta och iskalla Simon var med i min grupp! Han skötte alla förhandlingar med en stjärna i kanten medan jag försökte kickstarta min hjärna. Misslyckades totalt med det…det var jättelärorikt, jag lärde mig att jag aldrig kommer bli topppolitiker. Men Simon blir förhoppningsvis det!




Deltagare från Kina, Simon och okänd tjej under meddelandediskussionerna.




Efter lunchen gick hela gänget till Lunds domkyrka för att plantera ett litet träd (En Tilia cordata, eller bok som det heter på vanlig svenska…haha) tillsammans med biskopen. Det hela var mest symboliskt. Därefter fortsatte vi en stund med ”COPmötet” innan vi gick över till att sitta i mindre grupper och försöka ta fram ett meddelande till COP15. Det gjorde vi resten av dagen.


Tips och uppmaningar om hur man kan bli bättre
för miljön, många bra och söta tips!


Såhär tyckte jag
: här blev det mycket sagt! Det var jättesvårt att enas om ett enda budskap, vilket vi inte gjorde heller. Många kloka, nyskapande, insiktsfulla, desperata och hårda ord blev sagda runt vårt bord, jag sög åt mig som en svamp. Tur att vi skulle få fortsätta dagen efter.


Biskopen av Lund med den "planterade" boken!

På kvällen lyssnade vi på två duktiga Singersongwriters och underbara, kloka och sjukt roliga Emil Jensen. Därefter var det en kort eldshow, tur det, för jag var sååå trött.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar