söndag 14 juni 2009

Gud finns nog inte

Just nu kör Humanisterna en kampanj som heter Gud finns nog inte.
De vill göra svenska folket uppmärksamma på att även om vi inte är religösa, så påverkar religionen våra liv ganska mycket.

Hela 7 miljoner svenskar säger sig vara oreligösa, ändå är det väldigt många som firar jul och påsk, döper sina barn, har konfirmerat sig och gift sig i en kyrka.
Känns det igen?

Fram tills alldeles nyligen har vi i Sverige inte haft könsneutralt äktenskap, MEN svenska kyrkans präster kan fortfarande säga nej till att viga homosexuella eftersom de tolkar det som om deras religion inte tillåter det.
Eller för att de själva inte tillåter det.

Så vad säger ni?
Är ni religiösa?

Jag tror inte att det finns en gud, jag tror inte på ett liv efter döden. Jag tror på den mycket optimistiska och mysiga tanken att när vi dör händer, just det, ingenting. Inget mer liv, inget hell or heaven.

Ändå är jag både döpt (Det var ju förstås inte mitt beslut som två månader gammal bebis) och konfirmerad. Jag valde att konfirmera mig för att ta reda på mer om gud, men desto mer jag hör desto säkrare blir jag.
Gud finns nog inte.

3 kommentarer:

  1. Jag kommer från en icke-religös familj och är inte döpt eller kristen. Att fira exempelvis jul är för mig bara en stund på året då man får vara med sina nära och kära, inget mer. Ingen har heller lyckats övertyga mig om att gud finns. Bra skrivet! :)

    SvaraRadera
  2. Det mest oförståeliga är att alla konfirmerar sig för att få presenter. Att fira påsk och jul är mer en tradition för sakens skull, på jul sitter i alla fall inte jag och pysslar med krubban i tre timmar och jag tänker inte mer på Jesus heller....

    SvaraRadera
  3. det testet var ju bara konstigt:p
    jag är visserligen religiös men det betyder inte att jag lever efter bibeln. Testet sa att jag var en av de få i sverige som var väldigt religiös och att jag borde fundera på vf vi religiösa har större inflytand ei sverige även fast de som inte tror på Gud är många många fler:p

    SvaraRadera