söndag 12 april 2009

Byta elbolag?


Min papi började för några veckor sedan prata om att vi skulle byta till miljömärkt el, vilket jag absolut tycker att vi ska! Är man klimatsmart måste man ju vara elsmart också, det hör ju till. Han är dessutom jättesugen på att köpa ett litet vindkraftverk till gården, men det är en rätt stor investering, så det väntar vi nog lite med.

Är det någon som vet något om miljömärkt el, någon som har det? Var inne och kikade på God Els hemsida, det som lockar mig är dels deras Miljövänliga el med även att avkastningen går till välgörenhet. Man kan välja mellan SOS-Barnbyar, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission eller Läkare utan gränser. Om jag fick bestämma skulle vi antingen skänka till Stockholms Stadsmission eller Naturskyddsföreningen...men jag har ingen vidare bra koll på elmarknaden.
Överlåter detta beslut åt de vuxna i familjen, lite okänd mark för mig...

3 kommentarer:

  1. Välgörenhet gör ingen nytta utan utarmar samhällets välfärd.

    Och God El håller på med fulsälj på gator och torg. Dom skulle jag aldrig välja.

    SvaraRadera
  2. John: Hur menar du med "utarmar samhällets välfärd"? Påstår du att välfärd innebär ekonomiskt oberoende, eller menar du att ett välfärdssamhälle byggt på välgörenhet inte kan existera?

    I vilket fall, så tror jag inte att man kan bygga ett helt samhälle på välgörenhet (Få är antaglignen beredda på det) men att pengar är så pass viktigt i dagens läge att man på många sätt har svårt att överleva utan det.
    Och om jag kan förhindra att någon dör så tar jag gärna den chansen.

    SvaraRadera
  3. Om du vill välja miljövänligt skall du kika på Greanpeace lista över mest miljövänliga svenska elbolag. Finns på deras hemsida.

    SvaraRadera