söndag 12 april 2009

Om mig!

Namn: Majja Almqvist
Ålder: 16 år, fyller 17 i februari
Bor: Egentligen i Växjö, men går i skolan utanför Lund
Status: Ihop med Mattin sedan juni 2007 :)

Varför just miljön?
Hmm, svår fråga. Min motfråga blir genast ”Varför inte?” För mig känns det rätt självklart att vi ska ta hand om vår värld, särskilt med tanke på allt vi redan gjort mot den. Det är ett sätt att visa respekt och ödmjukhet inför livet och alla varelser vi har runt om oss, särskilt de som inte kan rå för att världen håller på att gå sönder.

När började det?
Intresset för miljön tog fart på allvar i januari -09 då jag startade bloggen (först under namnet Gatupoeten men sedan under Mijima resten av året). Jag var en väldigt engagerad gröngöling som ville lära mig allt! Nu har jag lärt mig att man ofta får ta fakta om miljön med en nypa salt, det finns många forskare och tyckare som lägger sig i. Istället försöker jag att följa mitt förnuft när det gäller att tänka miljövänligt.

Vad tycker du är viktigast?
Usch, svår fråga! I början var jag verkligen mer inne på bara miljön men efter hand har jag lärt mig att se det som en helhet. Vi kan inte stoppa glaciärsmältningen i Antarktis om vi inte stoppar svälten i Afrika och vi kan inte rädda regnskogen om vi inte slutar äta kött som kommer därifrån. Jag har nog mer och mer gått från renodlad miljömupp till en person som värnar om det mesta, men jag bryr mig inte mindre för det! Tvärtom känns det som om mitt engagemang bara ökar desto mer jag förstår och ser saker i sitt sammanhang.

Svagheter och styrkor?
Jag är väldigt svag för choklad, min dator och att ha det varmt inomhus, något som ibland puttar ut förnuftet. Men jag har blivit bättre på det där med chokladen, oftast blir det åtminstone FairTradechoklad, eller ingen alls. Dessutom är jag mörkrädd, så ibland kan man väl tycka att jag har en eller två lampor tända för mycket, men det går inte att hjälpa!
Mina styrkor är att jag verkligen tror på det jag gör och hellre uppmanar än klankar ner andra som inte är lika entusiastiska. Jag faller inte för grupptrycket och tycker inte alls att det är pretentiöst att köpa kläder på second hand, laga hål istället för att köpa nytt och att slå sig blodig för något man brinner för.



3 kommentarer:

  1. alltså du är lätt den coolaste finaste smartaste 16-åringen jag vet.
    det kommer gå bra för dig.
    kram lilla människa

    SvaraRadera
  2. Det här var kul! Men jag kan INTE förstå att du bara är 16. 1993, det känns som att det var 10 årsen bara. Jag börjar bli gammal. Du verkar vara väldigt smart och förståndig för din ålder. Bra åsikter och fötterna på jorden!

    SvaraRadera
  3. Kul att vi råkade hitta din blogg! Blir bara så glada! Svenska akademien... helhets tänk! Känns så bra när man vet att det finns flera!
    Ta hand om dej!
    Kram!

    SvaraRadera