söndag 26 april 2009

Mina värsta bakminnen

Måste slita mig från mitt degätande lite, annars kommer min mage se ut som en ballong i eftermiddag. Den sväller alltid upp när jag äter för mycket gott, haha.
Väntar på att ugnen ska bli varm, tänkte skriva ner mina värsta bakminnen så länge. Och tro mig, en del av dem är inte så gamla...

¤Bakade chokladmuffins på jordgubbsfil istället för vanlig fil, blev en väldigt mysko och äcklig smak. Bjöd min gamla lärare på dem, hon blev var väl inte direkt imponerad...
¤Bakade bröd i sockerkaksform. Det brödet hade man kunnat slå ihjäl någon med om man tappade det.
¤Hade flytande margarin i chokladbollssmeten. Chokladbollarna blev chokladpölar och smakade enbart smör med havregrynstoutch.
¤Råkade ta vaniljsocker istället för bikarbonat, det brödet blev inte så luftigt som det var tänkt...
¤Gjorde äpplemuffins, men smeten blev jätterinnig och när "de" var färdiggräddade var det en enda smet över hela plåten.

Så, det var nog mina värsta bakäventyr! Har iofs bränt saker ungefär tusen gånger också...
Har ni några roliga/dråpliga/läskiga bakminnen? Eller matlagningsminnen!

Mitt värsta matlagningsminne var när jag stekte plättar. Lämnade köket en liten stund, och när jag kom tillbaka så brann den lilla mössan till handtaget på järnet. Och det brann inte lite... snacka om panic in the kitchen!

Skriv ner era bakminnen!

4 kommentarer:

  1. Jag har nog inget direkt dråligt minne men när det gäller bakning då det krävs en jäsningsprocess är jag usel. Jag lyckas nästan aldrig. Resultatet blir nästan alltid torrt, hårt och ojäst.

    SvaraRadera
  2. Jag har fortfarande inte hämtat mig från när Treåringen åt bakpulver när vi bakade cookies. Jag var så skärrad, trodde hans mage skulle explodera eller nåt..

    SvaraRadera
  3. Ekognista: Så sa min mamma också, men fortsätt öva! Eller baka bikarbonatsbröd, hur lätt som helst...

    Vegomamman: Det kommer jag ihåg! I efterhand blir det ganska roligt, han måste ju ha undrat ;D

    SvaraRadera
  4. asså jag har inte gjort några tabbar direkt när jag bakat... men när jag en gång gjorde kladdkaka och skulle strö formen råkade jag ta coscos istället för ströbröd:p men det ordnade jag snabbt till och den blev skit god:D
    annars har jag inte gjort några mistag. Inte ens med den franska chokladtårtan, någon jordgubbsskit, och schwardswaldstårtan elr vad den nu heter:p xD
    Bara du som gör sådan majja:p

    SvaraRadera