fredag 14 januari 2011

Ta hand om din dator! del 1

Har datorn blivit seg? Har svårt att koppla upp sig, tar en evighet att koppla upp eller hänger sig hela tiden? Eller ännu värre, stänger av sig helt plötsligt?

Många gånger kan man faktiskt göra något åt det här, alldeles själv. Det finns flera enkla knep som kan hjälpa dig och din dator att bli snabbare, ofta handlar det om att man har dåliga vanor och de är ju lätta att ändra. Jag har inte varit en av datorns bästa vänner, men nu är vi på god fot med varandra. Allt som jag skriver har jag testat själv (på min Vista, bör tilläggas) och det har funkat, mer eller mindre; inget har åtminstone varit dåligt eller skadligt för datorn. Tänk bara på att vara försiktig och till exempel inte ta bort program som du inte vet vad det är.

Jag tänkte börja med att lägga upp de enklaste grejerna, de som man klarar av utan att installera program och gå in i de avancerade inställningarna.

  1. Börja med att tömma papperskorgen, ha som vana att alltid tömma papperskorgen efter att du har slängt något, särskilt om du har slängt en fil eller ett program som du tror att det kan finnas virus och dyl. i.

  2. Rensa på skrivbordet! Desto fler ikoner du har på skrivbordet, desto längre tid tar det för datorn att starta. Samla alla dokument i en mapp, alla bilder i en. Lägg dem i mappen som heter dokument alt. Bilder (finns i startmenyn). Se över vilka ikoner du överhuvudtaget använder; kanske du kan ta bort någon av dem? Många gånger ligger samma ikoner på skrivbordet som i startmenyn och då finns det ingen anledning att ha dem på båda ställena.

    Såhär många ikoner har jag på mitt skrivbordet (inga). Däremot så har jag några nere till vänster och de jag använder allra mest i startmenyn. Oftast rör man sig inte med så många.

  3. Rensa datorn. Ha inte kvar gamla filer och program som du inte behöver eller använder. Titta igenom dina mappar (dokument, bilder, filmer och doldisen hämtade filer). På stationära datorer och vissa laptops finns det en andra hårddisk, lägg över alla filer på den. Den första disken är i första hand tänkt för att driva program och den är mindre än hårddisk två. Spara så lite som möjligt på den.
    För att avinstallera program så gå in på kontrollpanelen – program och funktioner (eller sök på avinstallera program). Ta bort program som du säkert vet vad det är, är du osäker så be om hjälp.

  4. Vill du ha ännu bättre prestanda, ändra upplösningen på skärmen. Gå in på kontrollpanelen – anpassning – bildskärmsinställningar.

  5. Blås fläkten. Fläkten sitter oftast (på laptops) på sidan och/eller under datorn. Där samlas med tiden en himla massa damm och i gamla datorer kan det till och med börja brinna. Det ska vi förstås undvika! När jag blåser fläkten på min dator gör jag det med en kompressor (litet munstycke) eller en bollpump. Är det högt tryck så håll munstycket en bit ifrån fläkten. Tänk på att aldrig försöka borsta bort dammet med tex. En puderborste, det kan skapa en stöt som inte alls är bra för datorn!

    Så, det var fem praktiska tips! Nästa gång tar vi lite grejer man kan tänka på medan man har datorn igång, så länge; lycka till!

4 kommentarer:

  1. Bra tips och råd =) Om du i slutändan skriver en post med tillägg så kommer här några extra tankar runt dina tips =)

    Tips 1: Håll in shift när du tar bort filer för att hoppa över att lägga dem i papperskorgen. Man kan ändra inställningar för hur mycket utrymme man tillåter i papperskorgen innan den blir full.

    Tips 2: Det finns ett underbart litet program som heter Fences som hjälper till att sortera upp och hålla ordning på skrivbordet. Alltid med bland de första program jag installerar på nytt windows. http://www.stardock.com/

    Tips 3: För tips 3 finns ett bra program som heter ccleaner av piriform som även gör ett bra program för att hitta filer man tagit bort av misstag. (http://www.piriform.com/)

    När det gäller att ta bort program så kan det ibland vara att få dem att inte starta automatiskt som är det bästa. Kolla Autostart i startmenyn och ta bort de program där som du inte vill ha igång jämt. Sedan kan man trycka windowsknappen och R tillsammans och skriva 'msconfig' i den rutan, gå till startup tabben och ta bort de program man inte vill ska starta när windows startar.

    Tips 4: Uppdatera först drivrutiner till grafikkortet. Ändrad upplösning gör inte så stor skillnad om inte datorn är väldigt gammal men nya drivrutiner gör ofta väldigt stor skillnad.

    Tips 5: Om det är en stationär dator så behöver man öppna upp den för att rensa fläkten. Det är viktigt att se till att det inte ligger massa dam bakom fläkten på elementet då fläktens jobb är att kyla det elementet. Topps funkar ofta bra för att få bort damm där som inte försvinner med dammsugare. Det finns även små damsugare och tryckluftsblåsare speciellt för datorer =) (de funkar även bra för tangentbordet)

    Bra och enkla tips du har listat. =)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag var sååå rädd för att just du skulle gå in och läsa! Tur att du är så snäll, tänkte lägga upp lite tips med program också men det kommer senare ;) Har insett att det finns en utbredd rädsla för att prova såna "avancerade" saker så jag började väääldigt basic :)

    SvaraRadera
  3. Inte är det något att vara rädd för att jag ska läsa =) Jag tycker du skrev en jättebra post och jag förstod precis vilken målgrupp du riktade dig till och tycker det var väldigt väl avvägt.

    SvaraRadera
  4. Jo, de brukar se skeptiska ut när man ber dem tömma (det helt fulla) skrivbordet. "Skrivbordet??"

    SvaraRadera