söndag 23 augusti 2009

Vem är värd ett lån?


Jag har precis suttit och lånat ut pengar från Kakbanken, något som jag borde ha gjort mycket tidigare. Men livet rullar ju på, och nu passade jag på att göra fyra utlåningar på en gång! Förhoppningsvis innebär det att fyra helt olika människor i olika delar av världen lyckas ta sig över minimumgränsen för att kunna leva.

Men hur väljer man ut vem som ska få lån? De övriga Kakbankarnas förslag var en (helst) gravid kvinna i Afrika. Jag kompromissade och valde bland de som hade många barn.
Men sen då?

Hur ska man kunna veta vem av alla dessa människor som är i störst behov av ett lån? Vem som är fattigast?
Det för med sig en viss olustkänsla att ranka folks värde på ett sådant sätt. Det blev trots allt inte bara gravida kvinnor i Afrika, utan jag blandade lite hejvilt. En man blev det till och med.

Och för att underlätta valet så tänkte jag så miljövänligt som möjligt. Det ser ni på bilden ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar