lördag 14 februari 2009

Barn av vår tid

Ekognista skrev ett inlägg om fenomenet många bäckar små, och jag vill spinna vidare på hennes tankar kring miljön.
Hon har också insett att just hennes pantade burkar inte kommer stoppa några översvämmningar eller få isen på Antarktis att börja växa igen.
Precis som mina fåfänga försök att dra ut sladdar (i tid och otid), skänka pengar till en tiger och våga vägra vitt kött så gör hon saker som i de flestas ögon är ganska radikala.

Vanliga kommentarer:
"Vad duktig du är som köper ekologiskt..."
"Jo, det är ju så bekvämt med bilen bara..."
"Men en lampa hit eller dit, det skadar ju inte..."
Och det är här som folk behöver en stor stövel i rumpan.
För jo, det skadar.
Det spelar roll, vi spelar alla samma monopol.
När man väl börjat miljötänka blir man lite som en kock, ingen mat är god nog, ingen handling är bra nog. Så när andra lyfter på ögonbrynen och utropar "Va, har du köpt den på loppis?!" så tänker man "Ja, fast jag hade egentligen inte behövt köpa den alls. Faktiskt."

Man blir lätt liten och ledsen och sur, när det känns som om inget händer. Man vill så gärna att alla ekologiska morötter någon dag ska skrika "YOU ARE BETTER THEN THEEEM" när man öppnar kylen och sedan ge sig ut på ett korståg för att frälsa alla stadsjeepsåkande kärnkraftsfanatiker.
Har aldrig hänt mig.
Än.

Till alla miljöministrar där ute:
Kämpa på.
Varenda lågenergilampa, varenda pantad petflaska, varenda ekologisk potatis gör skillnad.
Inte var för sig, utan tillsammans. Jag skäms över att behöva säga, att det största motståndet jag möts av är bland kids i min egen ålder. Dom är rädda, rädda för ekologisk pasta, rädda för att gå i stället för att åka buss och darrar av skräck vi tanken på en Second Hand, oavsett trend. Pinsamt väre, för första gången i historien är det 50+ som har annamat en trend (De är mest aktiva enligt statistiken) snabbast.
SLuta gnälla på åttiotalisterna. Dom har förvisso haft det bekvämt, men dom har bättrat sig. Jag tillhör nästa generation, nittiotalisterna.

Dom är dom riktiga Barn av Vår tid.
Dvs Snåla Jävlar utan Hjärnor men med Svarta Lungor.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att din entusiasm är underbar! Jag älskar att läsa unga människors (nu lät jag lastgammal!) tankar kring miljön och hur världen ska bli bättre.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Vegomamman :D Du är minst lika duktig, du och min mamma har mycket gemensamt :)

    SvaraRadera