söndag 8 februari 2009

Inbjudan till KAKBANKEN

Kära vänner,

Jag har sedan en tid tillbaka haft en obehaglig känsla i kroppen. Jag har funderat över hur jag ska göra med mitt barnbidrag. Det kan knappast ha undgått er att det har stormat i bankhavet. Börsras, räntechockar och bankdirektörernas miljonbonusar har gjort mig osäker på om det verkligen är där jag vill förvara mitt barnbidrag. Att ha dem i madrassen känns inte heller bra, ingen vill väl ha en tjuv i sängen?

Jag skulle tillsammans med er vilja starta en bank, en Kakbank. Det är en alldeles unik kombination av smart investerande och frosseri av sötsaker.
En Kakbank går ut på att man träffas, äter kakor och betalar en ringa summa pengar till den gemensamma kassan (mitt förslag är 30 kr, så slipper vi personliga konkurser). Man träffas kanske sisådär, var tredje vecka.
Och nu kommer vi till det fina i det hela!
Med hjälp av kiva.org väljer vi ut ett projekt i ett utvecklingsland där vi investerar våra pengar. Systemet kallas mikrokrediter och vann Nobels fredspris för två år sedan. Vi väljer själva hur mycket pengar vi vill låna ut, och när projektet fått ihop så mycket pengar som de vill ha/behöver så betalar de tillbaka inom en förutbestämd tid. Det finns en liten risk att vi inte får tillbaka våra pengar (mer än 97% betalar dock tillbaka, och det här är vanliga människor, inte cigarrrökande bankpampar) men när vi får tillbaka pengarna kan vi investera dem i nya projekt och på så sätt göra världen till en mycket bättre plats!

Jag gör det här för att jag vill veta vart mina pengar tar vägen, och det här är seriöst. Jag tycker (och förhoppningsvis tycker ni också) att det är ett smart sätt, och det finns redan flera Kakbanker runt om i Sverige (Läs mer på kakbank.se) som prövat systemet och vet att det fungerar. Vår Kakbank blir unik, för det här är en Kakbank bara för dig som är mellan 13-18 år.
Man behöver inte vara med alla gångerna, man behöver bara vara med första gången om man vill. Jag vill gärna utveckla vår Kakbank till något mer, men det tar vi över en kanelbulle.
mitt förslag är att ni som vill vara med mejlar mig på info@majjas.se innan den 20 februari, så bestämmer vi ett datum tillsammans.
Många stora bullkramar från bankdirektör Majja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar