söndag 1 februari 2009

Väck trädgården!

Som det blivande trädgårdsfeak jag är, kommer här ett litet tips på hur man skyndar på våren! Istället för att köpa dyra tulpaner (som antingen vuxit i ett uppvärmt växthus made in Sweden eller åkt lastbil genom hela Europa) så kan man med en kort promenad och några dagars pyssel få vårdoft inomhus!
Det är inte alla växter som går at väcka, men jag testar med grenar från vårt äppleträd, körsbärsträdet och mormors Forsythia. De är tåliga växter. Ta en eller två pinnar (inte för stora) och gör enligt följande:
1: Banka sönder änden.
Kan verka brutalt, men man slår sönder fibrerna för att grenen lättare ska kunna ta åt sig vatten. Använd en hammare, morteln eller en köttklubba (som jag har använt). Se till så att inte bara barken går sönder utan även "stammen".
2. Ge dem ett vårregn!
Håll dem i duschen och spola med kallt/ljummet vatten i någon minut. Då vaknar de lite snabbare oc fuktas upp.

3: Vänta...
Ja, bara det roligaste kvar! Ställ dem i en vas (eller ett glas, eller en Yoggijallaflaska...) med djupt vatten och placera vasen i et fönster med mycket sol. Mina står i söderläge. Var noga med att ställa dem i duschen varje dag och ge dem ett "vårregn", dvs spola av dem.
Håll tummarna, och ha tålamod! Jag räknar med att det tar ungefär en vecka innan det händer något, men då...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar