lördag 10 januari 2009

Alfalfagroddar

¤
Hi out there.
Idag steg jag inte upp föränn klockan var nio, mycket skönt. Tyvärr har allt gått i ett, har städat tvättstugan, tvättat, köpt grönsaker och lagat piroger (det tog en jäkla tid).
Och groddat!
Groddar är riktigt gott och övernyttigt, de små fröerna är fulla med mineraler och vitaminer för att växten ska få en bra start.
Så när man sen äter de små skotten (i sallader, på mackan, som tilltugg) så får man i sig en koncentrerad mängd hälsokost. Bra såhär års när solen är efterlängtad och det fortfarande känns långt tills den första fräscha salladen dyker upp i affären (om man inte köper dyr, jättebesprutad och växthusodlad isbergssallad förstås...) Steg 1: Köp alfalfafrön. Om du bor i Växjötrakten, så går de att köpa på Life som ligger på samma gata som SEB och Poon Palace. En påse kostar 30 kr, riktigt hyggligt pris.

Steg 2: Mät upp en halv dl frön och lägg i en plast/glasburk (den ska vara genomskinlig iallafall, inte som min med papperet kvar...haha). Ta något nätaktigt över, myggnät, silduk, en gammal håv eller som jag, dubbelvikt tyll. Fäst den med ett gummiband.

Steg 3: Häll på vatten på groddarna. Det står på förpackningen att de ska sköljas, men fröna började åka ut när jag lutade burken. Istället lät jag vattnet vara kvar. Man kanske ska ha ett mer "finmaskat" tyg över, fröerna är väldigt små....


steg 4: Nu ska fröerna stå i vatten i 6 timmar, helst på ett mörkt ställe.

Längre än såhär har inte jag kommit, mina var "färdigblötta" för en kvart sen, nu står de i bastun och väntar på att bli ompysslade. Imon (om jag hinner) ska jag grodda mungbönor också, och plantera om lite kryddväxter. Ska försöka fota åt er, hej så länge!

¤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar