lördag 10 januari 2009

Tappa inte kontrollen.



Varje helg.
Alltid är det något.
Tvättning, dammsugning, dammtorkning, storhandling, julbak och hela fadderrullan.
Och jag njuter av det.
De flesta tror att jag är helt körd i huvudet alt. fjäskar jävligt mycket alt. tjänar pengar på det.
Svaret är enkelt:
Inget av det stämmer.

Jag tjänar inga pengar, de går till min faddertiger på andra sidan jorden. Jag har papper både på att min hjärna är fullt fungerande. Det funkar inte med fjäsk i min familj. För det är inte fjäsk.
Det är ren jävla överlevnad. Tvätten måste tvättas, annars finns det inga rena kläder. För husfridens skull så måste det dammsugas och dammtorkas, annars skulle varenda dammallergiker inom en mils radie storkna. Och handla är vardagsmingel.
MM BUBBA VILLA HA MAAAT.

Det är där folk i min ålder tappat kontrollen.
I mitt fall, makten över tvättberget.
För om inte jag tvättar så gör antagligen ingen annan det heller och nudistyrket är verkligen inte min grej. Är för bred för så vulgära böjningar.
Många ungdomar prisar den veganiska kosten som jordens räddning, men vetefan vad det är för tvättmedel de har hemma.
Jorden anropar, kom?

Det finns fler kemikalier i våra badrum idag än det fanns i ett labb för 100 år sedan. De flesta (även svanenmärkta) tvättmedel innehåller fosfat som bidrar till övergödningen, främst på landsbygden. På t.ex. Öland är inte sommarstugorna anslutna till något reningsverk vilket bidrar till att fosfatet rinner rakt ut i det lilla isolerade havet och gissa vad som händer…
Algblomning på förstasidan sommar efter sommar.

Att rädda världen handlar inte om att offra hela sitt liv och alla sina besparingar.
Tvärtom.
Det handlar om att använda hjärnan. Jag är inte moder jords specialutbildade propagandaminister, jag är platsannons i en tidning som ingen läser men alla pratar gott om.
Kontroll sökes.

Ta tillbaka kontrollen.
Hur många av er har (ärligt nu) skurat toaletten hemma? Den man kissar och bajsar i, ni vet säkert.
Nummer 1-och 2stolen?
Inte så många.
Har ni en aning om vad det är för kemikalier som ni gnider in i ändan varje gång ni sätter er där? Hur toapappret är blekt? Vad parfymen i tvålen på handfatet kommer ifrån?

Igår köpte jag tvättmedel. Jag fick välja själv och det blev precis det jag vill ha. Svanenmärkt utan fosfater. Idag blev det kravmärkt honung.
Tappa inte kontrollen.
Ta tillbaka den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar